Γράφει η Ελένη Μπετεινάκη
Είναι η βραδιά των Χριστουγέννων και ο κακός λύκος έχει βγει
έξω ψάχνοντας την Κοκκινοσκουφίτσα. Δεν μπορεί να τη βρει, κι όταν συναντά τον Άγιο
Βασίλη, τον κοιτάζει καχύποπτα, μιας κι εκείνος φοράει κατακόκκινα ρούχα. Ο Αγιος Βασίλης , εκείνη ακριβώς τη στιγμή, προσπαθεί
να φάει τα κουλουράκια της γιαγιάς της Κοκκινοσκουφίτσας. Ο λύκος δεν έχει καταλάβει ποιος ακριβώς είναι,
μπορεί και να μην το περίμενε καν πώς κάποτε θα τον συναντούσε κι όταν το
συνειδητοποιεί, τού ζητάει να του δώσει
το δώρο του. Ο άγιος Βασίλης φανερά ενοχλημένος που δεν τον έχει αναγνωρίσει ο
Λύκος, τον ρωτάει την βασική ερώτηση, δηλαδή αν ήταν καλό παιδί όλη την χρονιά.
Ο Λύκος απάντησε θετικά και την ίδια στιγμή από το ψέμα του μεγάλωσε η ουρά
του. Αρνήθηκε πως κυνηγούσε την Κοκκινοσκουφίτσα, πως ενοχλούσε τα τρία
γουρουνάκια και πως η γνωστή γριούλα μπορούσε να περνάει από δίπλα του χωρίς να
κρύβεται στην κολοκύθα. Κι όσο έλεγε ψέματα τόσο μάκραινε η ουρά του. Αγανακτισμένος
και φοβισμένος παραδέχτηκε στο τέλος ποια ήταν η αλήθεια και προσπάθησε να υπερασπιστεί
τον τίτλο του. Ναι, ήταν ο κακός λύκος…
Στη συνέχεια έρχεται η μεγάλη ανατροπή με το πολύ ιδιαίτερο δώρο
που χαρίζει στον λύκο ο Άγιος Βασίλης! Ένα ολόλευκο κουνέλι που όμως…….
Η συνέχεια στο βιβλίο
της Κλάρα Κούνια : *Καλά Χριστούγεννα κακέ λύκε, Κλάρα Κούνια, εικ: Ναταλίνα
Κόιας, εκ. Πατάκη
Μια ιστορία ανατρεπτική γεμάτη χιούμορ, έξυπνη πλοκή, τρυφερότητα,
ανατροπές και πρωτοχρονιάτική διάθεση. Η Κλάρα Κούνια γράφει μια
ιστορία πατώντας πάνω σε ένα πασίγνωστο κλασσικό ήρωα των παραμυθιών, τον Κακό Λύκο, ανατρέποντας ή και ξεπερνώντας προκαταλήψεις, για
να δείξει πώς κανείς δεν είναι απόλυτα κακός, αλλά ακόμη και ο πιο τρομακτικός χαρακτήρας μπορεί
να έχει ανάγκη για αγάπη, συντροφιά και αποδοχή.
Η αφήγηση είναι ζωντανή, προσιτή και ενδιαφέρουσα, ενώ
διατηρεί μια ελαφριά δόση σκανταλιάς που κάνει την ανάγνωση απολαυστική. Η
συγγραφέας χειρίζεται με ευαισθησία το θέμα της αλλαγής και της ενσυναίσθησης,
χωρίς διδακτισμό. Με χιούμορ ιδιαίτερο και με αφορμή το πνεύμα των
Χριστουγέννων για καλοσύνη, προσφορά και αλληλεγγύη, ο Λύκος πρέπει να καλλιεργήσει
την καλύτερη εκδοχή του για να επιτύχει
την αποδοχή, την συντροφικότητα και το πολυπόθητο βραβείο-δώρο!
Η εικονογράφηση της Ναταλίνας Κόιας αποτελεί βασικό στοιχείο της αισθητικής του βιβλίου αλλά και της κατανόησης του κειμένου. Οι εικόνες είναι ζεστές, με χρώματα που αποδίδουν το χειμωνιάτικο και γιορτινό κλίμα, ενώ οι εκφράσεις των ηρώων γεμίζουν συναίσθημα και χιούμορ. Ο λύκος, παρά την «κακία» που υποτίθεται πως φέρει, αποδίδεται με τρόπο που προσκαλεί τα παιδιά να τον γνωρίσουν καλύτερα, να γελάσουν μαζί του και, τελικά, να τον συμπαθήσουν.
Ένα βιβλίο ιδανικό
για χριστουγεννιάτικες αναγνώσεις στο σπίτι ή στην τάξη, εμπνέοντας συζητήσεις
για την καλοσύνη, τις δεύτερες ευκαιρίες και τη χαρά της συνύπαρξης. Ένα
καλαίσθητο, έξυπνο και γιορτινό παραμύθι που σίγουρα θα αφήσει στα παιδιά ένα
χαμόγελο και μια μικρή σπίθα ενσυναίσθησης.
Αναζητείστε το, χαρίστε το και απολαύστε μια ιστορία με πολύ
χιούμορ!
https://www.patakis.gr/books/9789601657219-kala-christougenna-kake-lyke/
Γλωσσικές και Δημιουργικής Έκφρασης
1. Αλλάζω τον χαρακτήρα
Ζητήστε από τα παιδιά να φανταστούν τον λύκο πριν από την ιστορία.
-
Τι τον έκανε να φαίνεται «κακός»;
-
Πώς άλλαξε στο τέλος;
Τα παιδιά γράφουν ή υπαγορεύουν μια μικρή περιγραφή και ζωγραφίζουν τις δύο «εκδοχές» του.
2. Ξαναγράφω το τέλος
Τα παιδιά δημιουργούν ένα διαφορετικό τέλος:
-
Πώς θα ήταν τα Χριστούγεννα αν ο λύκος έμενε θυμωμένος;
-
Τι άλλο θα μπορούσε να του συμβεί;
Έπειτα το παρουσιάζουν με δραματοποίηση.
3. Συννεφόλεξα συναισθημάτων
Φτιάξτε συννεφόλεξα με λέξεις που εκφράζουν συναισθήματα του λύκου σε διάφορες στιγμές της ιστορίας. Συζητήστε: «Τι κάνει κάποιον να νιώθει έτσι; Τι θα τον βοηθούσε;»
Καλλιτεχνικές Δραστηριότητες
4. Φτιάχνουμε “τον νέο λύκο”
Με χαρτόνια, κουμπιά, ύφασμα, γκλίτερ κ.λπ., τα παιδιά δημιουργούν τον δικό τους «χριστουγεννιάτικο λύκο» που έχει αλλάξει: χαμογελαστό, φιλικό ή διασκεδαστικό.
5. Χριστουγεννιάτικα στολίδια λύκου
Φτιάχνουν μικρά στολίδια (ζωγραφιές, πήλινες φιγούρες ή χαρτοκοπτική) με θέμα τον λύκο ή άλλους ήρωες του βιβλίου και στολίζουν δέντρο/τοίχο της τάξης.
Κοινωνικοσυναισθηματικές Δραστηριότητες
6. «Ο κύκλος της καλοσύνης»
Συζητήστε τι σημαίνει καλοσύνη.
Κάθε παιδί γράφει ή ζωγραφίζει μια καλή πράξη που μπορεί να κάνει. Κατασκευάστε έναν μεγάλο χάρτινο κύκλο όπου κολλάτε όλες τις πράξεις, φτιάχνοντας ένα «στέμμα καλοσύνης».
7. «Από κακός σε καλός» – παιχνίδι ρόλων
Σε ζευγάρια:
Το ένα παιδί παίζει κάποιον που νιώθει θυμωμένος/απογοητευμένος (όπως ο λύκος στην αρχή).
Το άλλο προσπαθεί με ευγένεια και κατανόηση να τον βοηθήσει να νιώσει καλύτερα.
Δραστηριότητες Κατανόησης Κειμένου
8. Χρονική σειρά γεγονότων
Ετοιμάστε εικόνες από βασικές σκηνές του βιβλίου (απλές, τύπου σκίτσο).
Τα παιδιά πρέπει να τις βάλουν στη σωστή σειρά και να ξαναδιηγηθούν την ιστορία.
9. «Ποιος είπε τι;»
Φτιάξτε καρτέλες με απλές ατάκες/σκέψεις του λύκου από διάφορα σημεία της ιστορίας.
Τα παιδιά προσπαθούν να τοποθετήσουν κάθε φράση στη σωστή σκηνή.
Παιχνίδια & Κινητικές Δραστηριότητες
10. Κυνήγι θησαυρού του λύκου
Κρύψτε «χριστουγεννιάτικες καρτέλες» σε διάφορα σημεία του χώρου. Κάθε καρτέλα περιέχει μια μικρή αποστολή:
-
«Κάνε μια καλή πράξη σε έναν συμμαθητή σου»
-
«Βρες κάτι που μοσχοβολάει Χριστούγεννα»
-
«Μιμήσου τον λύκο όταν ήταν χαρούμενος»
11. Παιχνίδι «λύκος σε μεταμόρφωση»
Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στον χώρο.
Ο εμψυχωτής λέει: λύκος κακός, λύκος φοβισμένος, λύκος χριστουγεννιάτικος, και τα παιδιά αλλάζουν κίνηση/έκφραση ανάλογα.
Διαθεματικές Δραστηριότητες
12. Μαθαίνω για τους λύκους (με ασφάλεια)
Μικρή αναζήτηση ή συζήτηση για το πραγματικό ζώο:
-
Τι τρώνε;
-
Πώς ζουν;
-
Είναι όντως τόσο «κακοί» όσο στα παραμύθια;
Στόχος: αποδόμηση στερεοτύπων.
13. Μαθηματικά με τον λύκο
Μετρήστε: Πόσοι χαρακτήρες εμφανίζονται. Πόσα χρώματα βλέπουμε στις εικόνες . Πόσα δώρα υπάρχουν στη χριστουγεννιάτικη σκηνή . Ή κάντε απλά προβλήματα πρόσθεσης/αφαίρεσης με θέμα τον λύκο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου