Της Ελένης Μπετεινάκη



Η κρήνη και ιδιαίτερα το άγαλμα αποτέλεσε μέρος λατρείας από
μια μερίδα ανθρώπων του
Μεγάλου Κάστρου τους γνωστούς χαλικούτηδες και όπως γράφει ο Στέλιος Σπανάκης : «Το άγαλμα της κρήνης, τα τελευταία χρόνια
της Τουρκοκρατίας το είχαν βάψει μαύρο οι Αραπάδες, και το λάτρευαν, δημιουργήσαντες
περί αυτού παράδοσιν θρησκευτικήν κατ' έτος τον Μάϊον, συναγειρόμενοι προ αυτού
εν χοροίς και άσμασιν»...». Τα χρόνια της Τουρκοκρατίας οι χαλικούτηδες ήταν άνθρωποι που είχαν
έρθει στο νησί σαν σκλάβοι ίσως από τις χώρες της Αιγύπτου, της Αιθιοπίας και
πιθανόν της Λιβύης. Έκαναν μια από τις πιο δύσκολες δουλειές εκείνες που κανείς
δεν ήθελε όπως οι εκκενώσεις βόθρων των σπιτιών της πολιτείας. Ήταν μια δουλειά
που γινόταν πάντα την νύχτα.
Ο Νίκος Ψιλάκης σε έρευνά
του γράφει : « …Δύο εργάτες περνούσαν ένα
μακρύ ξύλο στους ώμους και στη μέση και κρεμούσαν ένα μεγάλο μεταλλικό δοχείο ,
με το οποίο μετέφεραν το περιεχόμενο των βόθρων στη θάλασσα. Μερικές φορές μετέφεραν
το όχι και τόσο ευώδες περιεχόμενο των βόθρων σε βαρέλια , οπόταν γινόταν πανδαιμόνιο
στους καλντιρισμένους δρόμους…»
Τον Μάιο όμως αυτοί οι άνθρωποι είχαν την « τιμητική » τους
. Την Πρωτομαγιά από νωρίς το πρωί οι εργασίες τους σταματούσαν και μαζεύονταν
γύρω από το άγαλμα και την κρήνη και γιόρταζαν στολισμένοι όλοι « συν γυναιξί και τέκνοις » με τα καλύτερα τους ρούχα ντυμένοι, κρατώντας ρόπαλα, τύμπανα και άλλα μουσικά
όργανα , χόρευαν και τραγουδούσαν σ όλη τη διάρκεια της ημέρας μέχρι αργά το βράδυ
αποδίδοντας τιμή και λατρεία στο άγαλμα της κρήνης . Αυτό κατά άλλους ιστορικούς
ή λαογράφους επαναλαμβανόταν, ίσως , ή συνέβαινε και κάποιες άλλες μέρες του Μαΐου, όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Παύλος Βλαστός : « …ώστε την πέμπτην ημέραν της εβδομάδος και την παραμονήν του Βαϊραμίου
επισκέπτονται αυτό θυμιάζοντας λίβανο εκ του καπνού του οποίου γίνεται μέλαν,
διο και συχνά το λευκαίνουν με άσβεστον ή και με χρώματα διάφορα… Οι ασθενείς κρεμώσι σημαίας, οι
ριγούντες αναρτώσι κλωστήν ή ταινίας…».

Γράφει ο μπαρμπέρης Ποιητής του Μεγάλου Κάστρου Μανόλης Δερμιτζάκης…
:
«…Στην ίδια αμμουδιά
και Χαλιχούτες, μαύροι καστρινοί
μουσουλμάνοι, εκείνο τον καιρό από τα παλαιότερα ακόμη χρόνια ώς λίγο καιρό
ακόμα μετά την αυτονόμησιν της Κρήτης, εξετέλευαν τη θρησκευτική τους πορεία
προς την ακρογιαλιάν της Τρυπητής, να γιορτάζανε το «Μάη Κιου-Κιουρί», όπως ονομάζονταν η εορτή ετούτη κάθε 21η του
παραπάνω μήνα. Την πορεία αυτήν την αποτελούσανε οι καστρινοί Χαλικούτες,
μαύροι Άραβες,{που} ξεκινώντας την ημέραν της γιορτής τις πρωινές ώρες από τα
χεντέκια της Χανιώπορτας με επικεφαλής τον αψηλόσωμο αράπη σημαιοφόρο με την
πράσινη θρησκευτική τους σημαία και με το διπλανό του ομόθρησκο, που, ως
χτυπώντας ρυθμικά τις παλάμεςτων χεριών του ξεφωνίζοντας σύγκαιρα και ρητά ίσως
από το Κοράνι ή και προσευχή τους, εκανόνιζε το ρυθμό με το βήμα που θα
ακολουθούσαν ξωπίσω οι άλλοι ξεφωνίζοντας και τούτοι κάθετόσο: «Γιαραγκό!
Γιαραγκό! Γιαραγκό!...»
Καθένας από τούτους
στη θρησκευτική πορεία απαραίτητα εκρατούσε και το πήλινο γαστρί σε σχήμα
στρογγυλής μικρής φρατζόλας γεμάτο από λάδι και καλά σφραγισμένο. Φτάνοντας
στην ακροθαλασσιά της Τρυπητής, περνώντας όλο το τσαρσί που οι ντου-κιαντζήδες
βγαλμένοι στα πεζοδρόιά τους παρακολουθούσαν εκεί μετά από τον ντοά (προσευχή)
που έκαναν στον Αλλάχ, πετούσαν στη θάλασσα όλοι τα γαστριά που κρατούσαν.
Έτσι, καθώς επίστευαν, τα γαστριά που είχαν πεταμένα στη θάλασσα παίρνοντάς τα
τα κύματα με το θέλημα του Αλλάχ θα τα κατέβαζαν κάτω κατά τα μέρη της
Μπαρμπεριάς, ώς θα τα ’φερναν περνώντας το πλατύ Λιβυκό πέλαγος στην ιερή πολιτεία
της Μέκκας, τη γενέτειρα του Προφήτη. Ευλαβική προσφορά στο Μωχάμετ, τον αρχηγό
της μωαμεθανικής θρησκείας…»
Πόσες ιστορίες ακόμα… πόσα πράγματα
« θαμμένα » στις πέτρες, στα αγάλματα, στις αμμουδιές, στα σοκάκια …!
Ίσαμε την άλλη φόρα πάλι …!
ΠΗΓΕΣ :
Στ. Σπανάκης, «Η ύδρευση του Ηρακλείου», Ηράκλειο 1981
Λαϊκές τελετουργίες στην Κρήτη, Νίκος Ψιλάκης, εκδ. Καρμάνωρ
Απ όσα θυμούμαι το παλιό κάστρο, Μανώλης Δερμιτζάκης, εκδ.
Δοκιμάκης, 2009
Heraklion.
Gr
Αρχεία Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης Ηρακλείου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου