Το παραμύθι της βροχής

Παρασκευή 9 Μαΐου 2014

Τα παραμύθια του Σαββάτου !



…γράφει, προτείνει, σχολιάζει και παρουσιάζει η Ελένη Μπετεινάκη*

Ποιός από μας δεν ένοιωσε ποτέ εκείνο τον κόμπο στο στομάχι, όταν έπρεπε να εκτεθεί μπροστά σε κόσμο όταν  ήταν μικρό παιδί ; Πόσες  φορές η μαμά βάζει τις φωνές ή έχει έξυπνες ιδέες για μπορέσει αν υπάρχει μια τάξη σε ένα παιδικό δωμάτιο , ειδικά με τα παιχνίδια που συνήθως απλώνονται σε όλο το σπίτι; Κι αν δεν γνωρίζουμε τι σημαίνει διαφορετικότητα και παιδία με ειδικές ικανότητες, οι σημερινές ιστορίες ίσως να αποδεχτούν ιδανικές για μικρά …θαύματα. Γιατί όλοι μας είμαστε άνθρωποι, ανεξάρτητα από την ηλικία, με ευαισθησίες, φόβους, ανησυχίες , συνήθειες αλλά και περισσεύματα αγάπης και αποδοχής απέναντι σε συνανθρώπους μας !

Απ΄έξω κι ανακατωτά, Μάκης Τσίτας, ( εικ. Ναταλία Καπατσούλια),εκδ. Ψυχογιός

Όταν το τέλος της σχολικής χρονιάς πλησιάζει σ όλα τα σχολεία γίνεται μια αποχαιρετιστήρια γιορτή. Στο σχολείο του Χρήστου, η δασκάλα τους , τους έχει βάλει να μάθουν ποιήματα κι εκείνος το έμαθε σχεδόν αμέσως και μάλιστα απ΄έξω κι ανακατωτά. Το λέει σε όλους κι αυτοί τον συγχαίρουν για τις επιδόσεις τους, ακόμα και τα παιχνίδια μοιάζει να του μιλούν. Αλλά, όπως συμβαίνει κάποιες φορές ακόμα και στους πιο καλούς ηθοποιούς, η σκηνή, το άγχος  κι ότι προκαλεί εκνευρισμό μπορεί να ανατρέψουν τα πάντα στη στιγμή. Όλοι  περίμεναν με μάτια καρφωμένα πάνω στον Χρήστο να τους απαγγείλει το δικό του ποίημα, όμως εκείνος το μόνο που άκουγε ήταν οι κτύποι της καρδιάς του δυνατότεροι από κάθε άλλη φορά και τη φωνή του να είναι κρυμμένη κάπου μέσα του και να μην μπορεί να βγει. Σαν από  μηχανής θεός πάντα υπάρχει κάποιος που δίνει δύναμη και κουράγιο κι εδώ ο παππούς του είναι εκείνος που θα τον χαλαρώσει κι όλα θα γίνουν ν όπως πρέπει κανονικά…
Ένα βιβλίο για τους μικρούς φόβους και τις ανασφάλειες των παιδιών καθώς και για τη σχολική ζωή που συχνά χωρίς να το καταλαβαίνουν προκαλεί συναισθήματα πρωτόγνωρα, με αγωνίες , άγχη αλλά και λύπες και χαρές. 

Ο δράκος που τρώει τα παιχνίδια, Κώστας Χαραλάς,( εικ. Βασίλης Γρίβας), εκδ.Mεταίχμιο

Αυτή η συνήθεια που έχουν οι μαμάδες, να θέλουν όλα τα πράγματα τακτοποιημένα, έιανι  πάντα   «συνεργάζεται » με πολλές μαμάδες . Στο τέλος ακόμα και ο μικρός της ιστορίας θα τον αγαπήσει πολύ που θα του αφήνει μόνος του κάποιο από τα παιχνίδια του για να το πάρει…
αντίθετη με εκείνη των παιδιών που τους αρέσει το χάος και τα σκορπισμένα παιχνίδια σ όλο το σπίτι. Τότε μια λύση υπάρχει. Μπορεί από κάπου να εμφανιστεί ένας …δράκος . Ένας δράκος που του αρέσει αν τρώει μόνο παιχνίδια και μάλιστα έχει αδυναμία σε εκείνα που βρίσκονται « έξω από τα όρια» και στα πιο απίθανα μέρη. Παρόλα αυτά τούτος ο δράκος είναι συμπαθητικός, καλός και του αρέσει να μοιράζει αγάπη, χαμόγελα και …παιχνίδια σε παιδιά που δεν έχουν. Έχει μάλιστα ανθρώπινη μορφή και
Γιατί τέτοιοι δράκοι είναι  οι αγαπημένοι των παιδιών και φυσικά ακόμη περισσότερο των μαμάδων. Και μπορεί να μην ζουν στα παραμύθια αλλά στην πραγματική ζωή και μέλημά τους είναι να κάνουν τις σχέσεις όλων,  πιο ανθρώπινες…

Ένας σπέσιαλ ήρωας, Κατερίνα Μουρίκη,( εικ. Πέγκυ Φούρκα) εκδ. Ψυχογιός

Κανένας άνθρωπος δεν έιανι ίδιος με κάποιον άλλον, ακόμα κι αν είναι δίδυμος, όπως στην περίπτωση του Άρη και του Διομήδη. Είναι παιδιά της Β΄Δημοτικού, αγαπημένα, αν και ο Άρης έχει μια ιδιαιτερότητα. Βλέπει και εκφράζεται για τα πράγματα με ένα δικό του τρόπο που συχνά τα άλλα παιδιά δεν καταλαβαίνουν και τον αντιμετωπίζουν κοροϊδευτικά. Ο Άρης είναι ένα αυτιστικό παιδί. Ένα ατύχημα στην οικογένειά τους με έναν απρόσεκτο οδηγό μηχανής που θα κτυπήσει τον Διομήδη και θα τον αφήσει αβοήθητο στην άκρη του δρόμου, θα κάνει τον Άρη έναν «σπέσιαλ ήρωα», αφού χάρις τις ιδιαίτερες ικανότητές του,και το ασθενοφόρο θα έρθει έγκαιρα και ο δράστης θα βρεθεί και μια νέα σχέση θα ξεκινήσει ωφέλιμη για όλους τους « ήρωες» της ιστορίας.
Ένα βιβλίο που μιλάει για την αποδοχή της διαφορετικότητας  των ανθρώπων, για τη στάση όλων απέναντι στον συνάνθρωπό αλλά και τον ίδιο τον εαυτό μας, για την αγάπη, την ειλικρίνεια και την αλήθεια.

*Η Ελένη Μπετεινάκη είναι νηπιαγωγός 

Δημοσιεύτηκε στο cretalive.gr στις 10 Μαϊου 2014 : http://www.cretalive.gr/culture/view/ta-paramuthia-tou-sabbatou26/164364

Παρασκευή 2 Μαΐου 2014

Τα "παραμύθια του Σαββάτου"



…γράφει, προτείνει, σχολιάζει και παρουσιάζει η Ελένη Μπετεινάκη*

Το παραμύθι προέρχεται από το ρήμα παραμυθούμαι που σημαίνει παρηγορώ και ανακουφίζω. Κι είναι αλήθεια πως  κάθε φορά που μια ιστορία αρχινά κι η φαντασία ακουμπά το όνειρο και το άπιαστο, μια ελπίδα γεννιέται εκεί, λίγο πριν το τέλος, που όλοι θα ζήσουν καλά κι εμείς ακόμα καλύτερα. Παραμύθια σήμερα, όπως εκείνα τα παλιά που μας έλεγε η γιαγιά όταν μας μάζευε όλους γύρω της, παραμύθια για μοίρες, για γίγαντες και βιβλία αλλά και ιστορίες  που μπορεί κανείς μόνος του να φτιάξει.
Μην ξεχνάτε πως οι καλύτεροι συγγραφείς είναι  τα ίδια τα παιδιά  και αν τους δώσουμε την ευκαιρία, πραγματικά, θα μας μαγέψουν…

Το μαγικό κλειδί, Κάρμεν Ρουγγέρη, εκδ. Ψυχογιός

Όπως εκείνον τον παλιό καλό καιρό που τα παραμύθια είχαν βασιλιά , βασίλισσα και όμορφη πριγκίπισσα. Έτσι και τούτο το πανέμορφο παραμύθι σε διασκευή της Κάρμεν Ρουγγέρη. Έχει όλα όσα κάνουν τις ιστορίες να ηχούν σαν μαγικές στα αυτιά των παιδιών. Οι νεράιδες δίνουν τα χαρίσματα στην νεογέννητη βασιλοπούλα , μόνο που η Μοίρα θέλοντας ίσως να τη δοκιμάσει της παίρνει την καρδιά και η Ζωή δεν μπορεί να κάνει τίποτα παραπάνω  παρά να της χαρίσει ένα μικρό χρυσό κλειδί που θα τη βοηθήσει μεγαλώνοντας. Η πριγκίπισσα Λυγερή, χωρίς καρδιά αδιαφορεί για ότι συμβαίνει γύρω της , για τους ανθρώπους, τα ζώα και όλα τα πράγματα. Ωστόσο μεγάλωνε και γινόταν όλο και πιο όμορφη κι όλο και πιο έξυπνη. Θα την ερωτευτεί πολύ το πριγκιπόπουλο, ο Ευγενικός, θα τη ζητήσει για γυναίκα του , όμως η Λυγερή θα τον πληγώσει πολύ με την συμπεριφορά της κι εκείνος θα πέσει στη λίμνη να πνιγεί. Ευτυχώς ένας ψαράς θα τον σώσει την τελευταία στιγμή. Η βασίλισσα στην μεγάλη της απογοήτευση, λέει στην κόρη της  όλη την ιστορία της βάφτισής της και τον λόγο που  όλοι την φωνάζουν άκαρδη και άπονη. Της δίνει το μαγικό κλειδί και την ευχή της και η περιπέτεια για την Λυγερή αρχινά. Συναντά στο δρόμο της την Ζωή και της εξηγεί πως αν θέλει να πάρει πίσω την καρδιά της θα πρέπει να γνωρίσει και τι θα πει λύπη. Εκείνη δέχτηκε να γνωρίσει οτιδήποτε και τότε το κουτί με την μικρή κλειδαριά που ταιριάζει το δικό της κλειδάκι ανοίγει και  …όλα αλλάζουν. Στο δρόμο της θα συναντήσει ένα φτωχό μεροκαματιάρη, θα ακούσει το κλάμα ενός μωρού , θα συναντήσει μια γριά που θα της πει τον δικό της πόνο για την κόρη της και τον εγγονό της που η Λυγερή κάποτε συνάντησε, προσπέρασε αλλά δεν βοήθησε. Θα συναντήσει πολύ δυστυχία και τέλος θα δει τον στρατό του βασιλιά του πατέρα του Ευγενικού να έρχεται στην πόλη της για να ζητήσουν πίσω τον μοναχογιό τους. Κι όταν η Μοίρα εμφανίζεται μπροστά της και της ανταλλάσει για δεύτερη φορά την καρδιά της με την ζωή που ζούσε πριν, εκείνη δεν δέχεται αντίθετα έχει το θάρρος να σταθεί μπροστά στον ξένο βασιλιά και να του  πει όλη την αλήθεια για να μπορέσει να σώσει την πατρίδα της, τους γονείς της αλλά και το ίδιο το βασιλόπουλο. Κι έτσι στο τέλος όπως συμβαίνει με όλα τα παραμύθια όλα έγιναν καλά …η Λυγερή παντρεύτηκε με τον Ευγενικό , η χώρα διοικήθηκε δίκαια και όλοι έζησαν πολύ πολύ καλύτερα.
Τούτο το παραμύθι δεν είναι τυχαίο , είναι  από εκείνα που έγραψε πριν από χρόνια πολλά  η Πηνελόπη Δέλτα και  ανακάλυψε η Κάρμεν Ρούγγερη. Την δική της ματιά διαβάζουμε σήμερα που τη συνοδεύει ένα cd με την θεατρική παράσταση  που τόσο μοναδικά και απλόχερα μας χαρίζει για μια ακόμα φορά η πολύ σπουδαία ηθοποιός, σκηνοθέτης και αγαπημένη γιαγιά του παιδικού θεάτρου !

Η γυναίκα του γίγαντα, Μαρία Ρουσάκη, εκδόσεις Μεταίχμιο.
 
Λένε πως όταν μια γυναίκα θέλει κάτι πολύ, το καταφέρνει, ακόμα και αν αυτή δεν είναι  σαν τις   τον αγαπημένο της. Κάνει τα πάντα για να μαλακώσει την σκληρή καρδιά του και ανακαλύπτει νέους δρόμους που θα γλυκάνουν τον θυμό και την αγριάδα του άνδρα της απέναντι στους ανθρώπους αλλά και στην ίδια τη ζωή. Ένα βιβλίο θα είναι η αιτία , ένα βιβλίο με συνταγές, ένα άλλο με μαθήματα κηπουρικής κι ένα με κατασκευές. Ένας νέος κόσμος  θα βγει μπροστά της και ο γίγαντας θα αλλάξει συμπεριφορά όταν κι εκείνος θα αποκτήσει το πρώτο δικό του βιβλίο.
συνηθισμένες γυναίκες. Είναι γίγαντας με καρδιά μικρού παιδιού που αγαπά και φροντίζει
Μια ακόμα ολοκαίνουργια μικρή καληνύχτα από εκείνες τις ιστορίες που κρατούν μόνο δέκα λεπτά να τις διαβάσεις, αλλά μια και δύο ή και τρεις νύχτες να τις ονειρευτείς… !

Κάθε φορά …μια ιστορία!, Μυθοπλάστες, εικονογράφηση Λιάνα Δενεζάκη,

Το κάθε φορά… μια ιστορία δεν είναι ένα παραμύθι, είναι πολλά παραμύθια, που τα φτιάνουν μόνα τους τα παιδιά. Κι επειδή η φαντασία είναι προνόμιο όλων των παιδιών κάποιες φορές τα δικά τους μπορεί να είναι καλύτερα από οποιουδήποτε άλλου. Είναι ένα πρωτότυπο παιχνίδι και απευθύνεται σε ηλικίες νηπίων από τριών χρόνων και σε όσα αρέσουν να φτιάχνουν ιστορίες. Μια υπέροχη κασετίνα  από 49 κάρτες που δίνουν ιδέες, να παίξεις, να αφηγηθείς, να δημιουργήσεις και πάνω απ όλα να διασκεδάσεις. Αν τις βάλεις σε μια σειρά ακολουθώντας τα χρώματα του ουράνιου τόξου θα φτιάξεις μια σωστά δομημένη ιστορία… μα σαν τις ανακατέψεις ίσως να φτιάξεις μια αστεία και παράξενη ιστορία. Όπως και να τις χρησιμοποιήσεις ένα πράγμα είναι σίγουρο …ένα καινούργιο παραμύθι θα  αρχίσεις.
Μια ιδέα που σε εμάς τους εκπαιδευτικούς αρέσει  πολύ , κατάλληλη και για  γονείς που ψάχνουν, δημιουργούν και αφιερώνουν χρόνο στα παιδιά τους!

*Η Ελένη Μπετεινάκη είναι νηπιαγωγός

Δημοσιεύτηκε στο Cretalive.gr στις 3 Μαϊου 2014 :http://www.cretalive.gr/culture/view/ta-paramuthia-tou-sabbatou25/162361 

Παρασκευή 25 Απριλίου 2014

Τα "παραμύθια του Σαββάτου..."



...γράφει, προτείνει, σχολιάζει και παρουσιάζει η Ελένη Μπετεινάκη*


Οι διακοπές τελειώνουν και όπως πολύ σοφά λέει η παροιμία « Κάθε κατεργάρης στον πάγκο του». Τα παραμύθια του Σαββάτου επανήλθαν με νέες εκδόσεις τούτη τη φορά  και πολλές ιστορίες από αγαπημένους συγγραφείς και φίλους . Ιστορίες λίγο διαφορετικές  αλλά πάντα γεμάτες δράση, περιπέτεια, συγκίνηση, σκέψη και φυσικά διασκέδαση. Τα παραμύθια παραμένουν πάντα αγαπημένα αναγνώσματα , εκεί λίγο πριν κοιμηθούμε ή κι όταν σουρουπώνει τότε που  η φαντασία βγάζει βόλτα όλα της τα παιδιά  και γεμίζει ο κόσμος όνειρα και εικόνες …

Το Υπναρούδι  και η Ελεάννα  σε φανταστικές περιπέτειες, Αργυρώ Μουντάκη,εκδ. Πατάκης

Άραγε μπορεί ένα τόσο δα μικρό έντομο, ένα μυρμήγκι, να γίνει ποτέ το αγαπημένο κατοικίδιο ενός μικρού παιδιού; Φυσικά και μπορεί. Οι φίλοι δεν μετριούνται ούτε με βάση το ύψος τους, ούτε το βάρος τους. Τους επιλέγουμε, τους διαλέγουμε με οδηγό μας την εκτίμηση και την αγάπη. Το Υπναρούδι είναι ο μικρός φίλος της Ελεάννας και στάθηκε μάλλον τυχερό στη ζωή του από την στιγμή που συναντήθηκαν και έγιναν αχώριστοι. Ή σχεδόν αχώριστοι! Το μικρό μυρμηγκάκι θα χωθεί σε χίλιες δύο περιπέτειες, θα γνωρίσει πολλούς φίλους, θα ταξιδέψει, θα κιντυνεύσει, θα βρει ξανά την οικογένειά του , θα γλυτώσει από την φοβερή αράχνη, θα γνωρίσει την αγάπη, την φιλία, την ζεστασιά και θα γίνει ένας μικρός ήρωας που όλοι θα « ψάχνουν» και θα αγαπούν. Θα αναζητήσει στη ζωή του νέους δρόμους και όμορφες ιστορίες. Η Ελεάννα πάλι θα σταθεί κι αυτή τυχερή από  τη φιλία του γιατί χάρις στο μικροσκοπικό φίλο της θα νοιώσει και θα « γευτεί» πράγματα και καταστάσεις που πριν δεν της είχαν περάσει ποτέ από το μυαλό. Θα μπει σε σκέψεις , θα αναλάβει ρίσκα, θα γνωρίσει νέους φίλους και θα καταφέρει να ενώσει ακόμα και άγνωστους ανθρώπους  στην πολυκατοικία τους για έναν κοινό σκοπό. Ένα βιβλίο γεμάτο περιπέτειες για μικρούς φίλους με μεγάλες αναζητήσεις.

Τρελό μου αμαξίδιο, Μερκούριος Αυτζής , εκδ. Ψυχογιός

Η Σούζα είναι …ένα αναπηρικό αμαξίδιο που μπαίνει στη ζωή της Νανάς και σαν σκοπό του έχει να την κάνει να γελάει και να την ταξιδεύει παντού. Αυτή η λέξη, « παντού» , είναι ο λόγος αυτής της καταπληκτικής ιστορίας για το τρελό αμαξίδιο , όπως το φωνάζει η Νανα, που τελικά δεν μπορεί να φτάσει παντού, γιατί οι άνθρωποι δεν φρόντισαν όσο έπρεπε κάποια πράγματα. Τους δρόμους, τα πεζοδρόμια, τις  σκάλες , τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, τις διαβάσεις και όλα τα πολλά και παράλογα που δυσκολεύουν την κυκλοφορία κάποιων ανθρώπων που δεν είναι όπως όλοι οι άλλοι. Κι εκεί που η ζωή « πατάει φρένο», η φαντασία παίρνει φτερά και η Σούζα με την Νανά πετούν σε άλλους κόσμους, χωρίς φόβο, θυμό, παράπονο και αγανάκτηση. Ώσπου μια μέρα οι δύο φίλοι βρέθηκαν σε μια διαδήλωση με δεκάδες άλλα αμαξίδια και αναπήρους κάθε ηλικίας και για λίγο ζήσανε εκείνο το όνειρο… Να περπατήσουν σε άδειους δρόμους με ασφάλεια και σιγουριά. Όμως το όνειρο μετατράπηκε σε εφιάλτη όταν η Νανά χτυπήθηκε και η Σούζα βρέθηκε παρατημένη και σχεδόν διαλυμένη στην άκρη του δρόμου. Με την δύναμη της αγάπης, της ελπίδας και της φαντασίας  αλλά και χιλιάδων πυγολαμπίδων το « τρελό αμαξίδιο » επέστρεψε κοντά στη φίλη του και οι δύο τους ξανά αχώριστοι και περιποιημένοι τώρα πια, βρέθηκαν ξανά στους δρόμους σε μια παρέλαση παρέα με την γαλανόλευκη σημαία …

Η γοργόνα Ελισσώ, Χρήστος Δημόπουλος, εκδ. Ψυχογιός
 
Η γοργόνα η Ελισσώ είναι  αλλιώτικη από όλες της άλλες . Έχει ουρά χελιδονόψαρου και κοντά στα   δεν ακούγεται… Έτσι κι έγινε κι η Ελισσώ δεν έμεινε ποτέ ξανά μόνη,  γιατί όλοι την ήθελαν για συντροφιά αφού τους χάρισε τόσο πολύτιμα  δώρα και τους έδειξε την αγάπη της.
χέρια της φτερά. Κολυμπάει και πετά κι αν και γνωρίζει όλες τις θάλασσες και τα πετούμενα του ουρανού, νοιώθει μοναξιά γιατί κανείς δεν την θέλει για φίλη του. Μένει μόνη συχνά , κλαίει και συλλογιέται πώς να αποκτήσει φίλους… Αν κάποιος κάτι θέλει πολύ λένε πως πάντα τα καταφέρνει να το αποκτήσει και ο άνεμος ,ο Λεβάντες ,θα της δώσει μια συμβουλή για να κερδίσει την αγάπη όλων των ζωντανών της θάλασσας και του ουρανού. Να μαζέψει, της είπε, αστέρια και να φωτίσει τις πιο σκοτεινές μεριές του ωκεανού κι ύστερα να πάρει κοχύλια και τα βάλει στα δέντρα να σιγοτραγουδούν και να κάνουν παρέα στα πουλιά τις μέρες που οι άνεμοι φυσούν πολύ και η λαλιά τους
 Ένα παραμύθι σαν εκείνα τα παλιά …μια φορά κι έναν καιρό …!

*Η Ελένη Μπετεινάκη είναι νηπιαγωγός

Δημοσιεύτηκε στο cretalive.gr το σάββατο 26 Απριλίου 2014 : http://www.cretalive.gr/culture/view/ta-paramuthia-tou-sabbatou24/160467

Σάββατο 19 Απριλίου 2014

Τα παραμύθια του Σαββάτου… Πάσχα Ρωμέικο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη!



Τα Παραμύθια του Σαββάτου γράφει, σχολιάζει, παρουσιάζει και προτείνει η Ελένη Μπετεινάκη*


Πάσχα… Μέρες Ανάστασης , μέρες αγαλλίασης, χαράς, ελπίδας. Στα « Παραμύθια του Σαββάτου »  σήμερα,  Μεγάλο Σάββατο, διαβάζουμε  ένα διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη « Πάσχα Ρωμέικο  ». Είναι ένα από τα τρία Πασχαλινά διηγήματα του που όλοι γνωρίζουμε πως κανείς δεν απέδωσε όπως αυτός, με τόσο αυθεντικά ρωμέικο τρόπο τα μεγάλα θέματα της Χριστιανοσύνης. 

 «O μπάρμπα-Πύπης, γηραιός φίλος μου, είχεν επτά ή οκτώ καπέλα, διαφόρων χρωμάτων, σχημάτων και μεγεθών, όλα εκ παλαιού χρόνου και όλα κατακαίνουργα, τα οποία εφόρει εκ περιτροπής μετά του ευπρεπούς μαύρου ιματίου του κατά τας μεγάλας εορτάς του ενιαυτού, οπόταν έκαμνε δύο ή τρεις περιπάτους από της μιας πλατείας εις την άλλην διά της οδού Σταδίου. Oσάκις εφόρει τον καθημερινόν κούκον του, με το σάλι του διπλωμένον εις οκτώ ή δεκαέξ δίπλας επί του ώμου, εσυνήθιζε να κάθηται επί τινας ώρας εις το γειτονικόν παντοπωλείον, υποπίνων συνήθως μετά των φίλων, και ήτο στωμύλος και διηγείτο πολλά κ' εμειδία προς αυτούς.
Όταν εμειδία ο μπάρμπα-Πύπης, δεν εμειδίων μόνον αι γωνίαι των χειλέων, αι παρειαί και τα ούλα των οδόντων του, αλλ' εμειδίων οι ιλαροί και ήμεροι οφθαλμοί του, εμειδία στίλβουσα η σιμή και πεπλατυσμένη ρις του, ο μύσταξ του ο ευθυσμένος με λεβάνταν και ως διά κολλητού κηρού λελεπτυσμένος, και το υπογένειόν του το λευκόν και επιμελώς διατηρούμενον, και σχεδόν ο κούκος του ο στακτερός, ο λοξός κ' επικληνής προς το ους, όλα παρ' αυτώ εμειδίων.
Eίχε γνωρίσει πρόσωπα και πράγματα εν Kερκύρα. όλα τα περιέγραφε μετά χάριτος εις τους φίλους του. Δεν έπαυσε ποτέ να σεμνύνεται δια την προτίμησιν την οποίαν είχε δείξει αείποτε διά την Kέρκυραν ο βασιλεύς, και έζησεν αρκετά διά να υπερηφανευθή επί τη εκλογή, ην έκαμε της αυτής νήσου προς διατριβήν η εφτακρατόρισσα της Aούστριας. Eνθυμείτο αμυδρώς τον Mουστοξύδιν, μα δότο, δοτίσσιμο κε ταλέντο! Eίχε γνωρίσει καλώς τον Mάντζαρον, μα γαλαντουόμο! τον Kερκύρας Aθανάσιον, μα μπράβο! τον Σιορπιέρρο, κε γκράν φιλόζοφο! Tο τελευταίον όνομα έδιδεν εις τον αοίδιμον Bράϊλαν, διά τον τίτλον ον του είχαν απονείμει, φαίνεται οι Άγγλοι. (Sir Pierro = Sir Peter). Eίχε γνωρίσει επίσης τον Σόλωμο (κε ποέτα!), του οποίου απεμνημόνευε και στίχους τινάς, απαγγέλλων αυτούς κατά το εξής υπόδειγμα:
Ωσάν τη σπίθα κρουμμένη στη στάχτη πού εκρουβόταν για μας λευτεριά
Eισέ πάσα μέρη πετιέται κι' ανάφτει και σκορπιέται σε κάθε μεριά.

O μπάρμπα-Πύπης έλειπεν υπέρ τα είκοσιν έτη εκ του τόπου της γεννήσεώς του. Eίχε γυρίσει κόσμον κ' έκαμεν εργασίας πολλάς. Έστειλέ ποτε και εις την Παγκόσμιον έκτεσι, διότι ήτο σχεδόν αρχιτέκτων, και είχε μάλιστα και μίαν ινβεντσιόνε. Eμίσει τους πονηρούς και τους ιδιοτελείς, εξετίμα τον ανθρωπισμόν και τη τιμιότητα. Aπετροπιάζετο τους φαύλους. «Iλ τραδιτόρε νον α κομπασσιόν» -ο απατεώνας δεν έχει λύπησι. Eνίοτε πάλι εμαλάττετο κ' εδείκνυε συγκατάβασιν εις τας ανθρωπίνας ατελείας. «Oυδ'η γης αναμάρτητος -άγκε λα τέρρα νον ε ιμπεκάμπιλε.» Kαι ύστερον, αφ' ου η γη δεν είναι, πώς θα είναι ο Πάπας; Όταν του παρετήρει τις ότι ο Πάπας δεν εψηφίσθη ιμπεκάμπιλε, αλλά ινφαλίμπιλε, δεν ήθελε ν' αναγνωρίσει την διαφοράν.

Δεν ήτο άμοιρος και θρησκευτικών συναισθημάτων. Tας δύο ή τρεις προσευχάς, ας είξευρεν τας είξευρεν ελληνιστί. «Tα πατερμά του είξευρε ρωμέϊκα». Έλεγεν: «Άγιος, άγιος, άγιος κύριος Σαβαώθ... ως ενάντιος υψίστοις» Όταν με ερώτησε δις ή τρις τι σημαίνει τούτο, το ως ενάντιος, προσεπάθησα να διορθώσω και εξηγήσω το πράγμα. Aλλά μετά δύο ή τρεις ημέρας υποτροπιάζων πάλιν έλεγεν: «Άγιος, άγιος, άγιος... ως ενάντιος υψίστοις!»
Eν μόνον είχεν ελάττωμα, ότι εμίσει αδιαλλάκτως παν ό,τι εκ προκαταλήψεως εμίσει και χωρίς ν' ανέχηται αντίθετον γνώμην ή επιχείρημα. Πολιτικώς κατεφέρετο πολύ κατά των Άγγλων, θρησκευτικώς δε κατά των Δυτικών. Δεν ήθελε ν' ακούση το όνομα του Πάπα, και ήτο αμείλικτος κατήγορος του ρωμαϊκού κλήρου...
Tην εσπέραν του Mεγάλου Σαββάτου του έτους 188... περί ώραν ενάτην, γερόντιόν τι ευπρεπώς ενδεδυμένον, καθόσον ηδύνατο να διακρίνη τις εις το σκότος, κατήρχετο την απ' Aθηνών εις Πειραιά άγουσαν, την αμαξιτήν. Δεν είχεν ανατείλει ακόμη η σελήνη, και ο οδοιπόρος εδίσταζε ν' αναβή υψηλότερον, ζητών δρόμον μεταξύ των χωραφίων. Eφαίνετο μη γνωρίζων καλώς τον τόπον. O γέρων θα ήτο ίσως πτωχός, δεν θα είχε 50 λεπτά δια να πληρώση το εισιτήριον του σιδηροδρόμου ή θα τα είχε κ' έκαμνεν οικονομίαν.
Aλλ' όχι δεν ήτο πτωχός, δεν ήτο ούτε πλούσιος, είχε διά να ζήση. Ήτο ευλαβής και είχε τάξιμο να
καταβαίνη κατ' έτος το Πάσχα πεζός εις τον Πειραιά, ν' ακούη την Aνάστασιν εις τον Άγιον Σπυρίδωνα και όχι εις άλλην Eκκλησίαν, να λειτουργήται εκεί, και μετά την απόλυσιν ν' αναβαίνη πάλιν πεζός εις τας Aθήνας. Ήτο ο μπάρμπα-Πύπης, ο γηραιός φίλος μου, και κατέβαινεν εις τον Πειραιά διά ν' ακούση το Xριστός Aνέστη εις τον ναόν του του ομωνύμου και προστάτου του, διά να κάμη Πάσχα ρωμέϊκο κ' ευφρανθή η ψυχή του. Kαι όμως ήτο... δυτικός!
O μπάρμπα-Πύπης, Iταλοκερκυραίος, απλοϊκός, Eλληνίδος μητρός. Έλλην την καρδίαν, και υφίστατο άκων ίσως, ως και τόσοι άλλοι, το άπειρον μεγαλείον και την άφατον γλυκύτητα της εκκλησίας της Eλληνικής. Eκαυχάτο ότι ο πατήρ του, όστις ήτο στρατιώτης του Nαπολέοντος A' «είχε μεταλάβει ρωμέϊκα» όταν εκινδύνευσε ν' αποθάνη, εκβιάσας μάλιστα προς τούτο, διά τινων συστρατιωτών του, τον ιερέα τον αγαθόν. Kαι όμως όταν, κατόπιν τούτων, φυσικώς, του έλεγε τις: «Διατί δεν βαπτίζεσαι μπάρμπα-Πύπη;» η απάντησίς του ήτο ότι άπαξ εβαπτίσθη και ότι ευρέθη εκεί. Φαίνεται ότι οι Πάπαι της Pώμης με την συνήθη επιτηδείαν πολιτικήν των, είχον αναγνωρίσει εις τους Pωμαιοκαθολικούς των Iονίων νήσων τινά των εις τους Oυνίτας απονεμομένων προνομίων, επιτρέψαντες αυτοίς να συνεορτάζωσι μετά των ορθοδόξων όλας τας εορτάς. Aρκεί να προσκυνήση τις την εβδομάδα του ΠοντίφηκοςΖ τα λοιπά είναι αδιάφορα.
O μπάρμπα-Πύπης έτρεφε μεγίστην ευλάβειαν προς τον πολιούχον ΄Aγιον της πατρίδος του και προς το σεπτόν αυτού λείψανον. Eπίστευεν εις το θαύμα το γενόμενον κατά των Bενετών, τολμησάντων ποτέ να ιδρύσωσιν ίδιον θυσιαστήριον εν αυτώ τω ορθοδόξω ναώ, (il santo Spiridion ha fatto questo caso), ότε ο Άγιος επιφανείς νύκτωρ εν σχήματι μοναχού, κρατών δαυλόν αναμμένον, έκαυσεν ενώπιον των απολιθωθέντων εκ του τρόμου φρουρών το αρτιπαγές αλτάρε. Aφού ευρίσκετο μακράν της Kερκύρας, ο μπάρμπα-Πύπης ποτέ δεν θα έστεργε να εορτάση το Πάσχα μαζί με τσου φράγκους. Tην εσπέραν λοιπόν εκείνην του Mεγάλου Σαββάτου ότε κατέβαινεν εις Πειραιά πεζός, κρατών εις την χείρα τη λαμπάδα του, ην έμελλε ν' ανάψη κατά την Aνάστασιν, μικρόν πριν φθάση εις τα παραπήγματα της μέσης οδού, εκουράσθη και ηθέλησε να καθίση επ' ολίγον ν' αναπαυθή. Eύρεν υπήνεμον τόπον έξωθεν μιας μάνδρας, εχούσης και οικίσκον παρά την μεσημβρινήν γωνίαν, κ' εκεί εκάθησεν επί των χόρτων, αφού επέστρωσε το εις πολλάς δίπλας γυρισμένο σάλι του. Έβγαλεν από την τσέπην την σιγαροθήκην του, ήναψεν σιγαρέττον κ' εκάπνιζεν ηδονικώς.
Eκεί ακούει όπισθέν του ελαφρόν θρουν ως βημάτων επί παχείας χλόης και, πριν προφθάση να στραφή να ίδη, ακούει δεύτερον κρότον ελαφρότερον. O δεύτερος ούτος κρότος του κάστηκε ότι ήτον ως ανυψουμένης σκανδάλης φονικού όπλου. Eκείνην την στιγμήν είχε λαμπρυνθή προς ανατολάς ο ορίζων, και του Aιγάλεω αι κορυφαί εφάνησαν προς μεσημβρίαν λευκάζουσαι. H σελήνη, τετάρτην ημέραν άγουσα από της πανσελήνου, θ' ανέτελλε μετ' ολίγα λεπτά. Eκεί όπου έστρεψε την κεφαλήν προς τα δεξιά, εγγύς της βορειανατολικής γωνίας του αγροτικού περιβόλου, όπου εκάθητο, του κάστηκε, ως διηγείτο αργότερα ο ίδιος, ότι είδε ανθρωπίνην σκιάν, εις προβολήν τρόπον τινά ισταμένην και τείνουσαν εγκαρσίως μακρόν τι ως ρόπαλον ή κοντάριον προς το μέρος αυτού. Πρέπει δε να ήτο τουφέκιον.
O μπάρμπα-Πύπης ενόησεν αμέσως τον κίνδυνον. Xωρίς να κινηθή άλλως από την θέσιν του, έτεινε την χείρα προς τον άγνωστον κ' έκραξεν εναγωνίως.
-Φίλος! Kαλός! μη ρίχνεις...
O άνθρωπος έκαμε μικρόν κίνημα οπισθοδρομήσεως, άλλά δεν επανέφερεν το όπλον εις ειρηνικήν θέσιν.ουδέ καταβίβασε την σκανδάλην.
-Φίλος! και τι θέλεις εδώ; ηρώτησε με απειλητικήν φωνήν.
-Tι θέλω; επανέλαβεν ο μπάρμπα-Πύπης. Kάθουμαι να φουμάρο το τσιγάρο μου.
-Kαι δεν πας αλλού να το φουμάρης, ρε; απήντησεν αυθαδώς ο άγνωστος. Hύρες τον τόπο, ρε, να φουμάρης το τσιγάρο σου!
-Kαι γιατί; επανέλαβεν ο μπάρμπα-Πύπης. Tι σας έβλαψα;
-Δεν ξέρω 'γω απ' αυτά, είπεν οργίλως ο αγρότηςΖ εδώ είναι αποθήκη, έχει χόρτα, έχει κι' άλλα πράμματα μέσα. Mόνον κόττες δεν έχει, προσέθηκε μετά σκληρού σαρκασμού. Eγελάστηκες.
Ήτο πρόδηλον ότι είχεν εκλάβει τον γηραιόν φίλον μου ως ορνιθοκλόπον, και διά να τον εκδικηθή του έλεγεν ότι τάχα δεν είχεν όρνιθας, ενώ κυρίως ο αγρονόμος διά τας όρνιθάς του θα εφοβήθη και ωπλίσθη με την καραβίναν του. O μπάρμπα-Πύπης εγέλασε πικρώς προς τον υβριστικόν υπαινιγμόν.
-Συ εγελάστηκες, απήντησεν εγώ κόττες δεν κλέφτω, ούτε λωποδύτης είμαι εγώ πηγαίνω στον Πειραιά ν' ακούσω Aνάσταση στον Άγιο Σπυριδων.
O χωρικός εκάγχασε.
-Στον Πειραιά; στον Aϊ-Σπυρίδωνα; κι' από πού έρχεσαι;
-Aπ' την Aθήνα.

-Aπ' την Aθήνα; και δεν έχει εκεί εκκλησίαις, ν' ακούσης Aνάσταση;
-Έχει εκκλησίαις, μα εγώ τώχω τάξιμο, απήντησεν ο μπάρμπα-Πύπης
O χωρικός εσιώπησε προς στιγμήν, είτα επανέλαβε.
-Nα φχαριστάς, καϋμένε...
Kαι τότε μόνον κατεβίβασε την σκανδάλην και ώρθωσε το όπλον προς τον ώμον του.
-Nα φχαριστάς καϋμένε, την ημέρα που ξημερώνει αύριον, ει δε μη, δεν τώχα για τίποτες να σε ξαπλώσω δω χάμου. Tράβα τώρα!
O γέρων Kερκυραίος είχεν εγερθή και ητοιμάζετο να απέλθη, αλλά δεν ηδυνήθη να μη δώση τελευταίαν απάντησιν.
-Kάνεις άδικα και συχωρεμένος νάσαι που με προσβάλλεις, είπε. Σ' ευχαριστώ ως τόσο που δε μ' ετουφέκισες, αλλά νον βα μπένε... δεν κάνεις καλά να με παίρνεις για κλέφτη. Eγώ είμαι διαβάτης, κ' επήγαινα, σου λέω στον Πειραιά.
-Έλα, σκόλα, σκόλα τώρα, ρε...
Kαι ο χωρικός στρέψας την ράχιν εισήλθεν ανατολικώς διά της θύρας του περιβολίου, κ' έγινεν άφαντος. O γέρων φίλος μου εξηκολούθησε τον δρόμον του. Tο συμβεβηκός τούτο δεν ημπόδισε τον μπάρμπα-Πύπην να εξακολουθή κατ' έτος την ευσεβή του συνήθειαν, να καταβαίνει πεζός εις τον Πειραιά, να προσέρχηται εις τον Άγιον Σπυρίδωνα και να κάμει Πάσχα ρωμέϊκο. Eφέτος το μισοσαράκοστον μοι επρότεινεν, αν ήθελα να τον συνοδεύσω εις την προσκύνησίν του ταύτην. Θα προσεχώρουν δε εις την επιθυμίαν του, αν από πολλών ετών δεν είχα την συνήθειαν να εορτάζω εκτός του Άστεως το Άγιον Πάσχα.»

ΠΗΓΕΣ:
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Άπαντα, Εκδ. Δομός, 1982
Αγαπημένες Ιστορίες για το Πάσχα, εκδόσεις Μίνωας

Δημοσιεύτηκε στο Cretalive.gr στις 19 Απριλίου 2014 :http://www.cretalive.gr/culture/view/ta-paramuthia-tou-sabbatou-pascha-rwmeiko-tou-alejandrou-papadiamanth/158722