Της Ελένης Μπετεινάκη
Είναι λίγες μέρες που επέστρεψα από ένα ταξίδι στην Κεντρική
Ευρώπη. Γέμισα εικόνες μιας
παρατεταμένης καλαισθησίας, πολιτισμού, καθαριότητας και σεβασμού στους κατοίκους,
στο περιβάλλον, στις ανάγκες και του πιο απομακρυσμένου χωριού της χώρας που
επισκέφθηκα.
Ένα χιλιοφωτογραφισμένο χωριό, πολυβραβευμένο και την ίδια στιγμή
εγκαταλελειμμένο στην τύχη του και στον καθένα που θέλει να κάνει το κομμάτι
του στο …τίποτα!
Έκανε μια ανάρτηση χθες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο
Κωνσταντίνος Γριβάκης, γνωστός και αναγνωρισμένος καλλιτέχνης στο εξωτερικό περισσότερο
από τον τόπο του, για την κατάντια μιας από τις κατασκευές που «ζει» παρατημένη
σε κάποια αποθήκη, φαντάζομαι, και που έπρεπε να είναι από πέρυσι το καλοκαίρι
στην πλατεία του κτιρίου της Ηλεκτρικής Αρχανών που κάποιοι θεωρούν πως είναι
και χώρος πολιτισμού!
Ποιου πολιτισμού; Είναι
μεγάλη κουβέντα…
Έτσι λοιπόν για την συγκεκριμένη περίπτωση που θα σας περιγράψω,
δόθηκαν χρήματα για υλικά ζωγραφικής και ξύλων και ο καλλιτέχνης θα παρέμενε
…εθελοντής. Η έμπνευση του Κωστή Γριβάκη ήταν να ζωγραφίσουν μαζί με τα «παιδιά
του» γράμματα σε μεγάλες διαστάσεις που θα σχημάτιζαν την λέξη ARCHANES και
το πασίγνωστο πια σύμβολο #. Η
προεργασία και ολοκλήρωση του έργου κράτησε πάνω από είκοσι πέντε μέρες, άσχετα
αν το κοινό είδε μόνο την μία μέρα του φεστιβάλ τα παιδιά και τον Κωστή στην
πλατεία της Ηλεκτρικής να ζωγραφίζουν. Κανείς δεν πληρώθηκε για όλο αυτό και τολμώ
να πω πως ο Κωνσταστίνος Γριβάκης το έκανε με χαρά κι ας έπρεπε να πληρωθεί με
πολλά παραπάνω. Προέβλεψε όμως την
πορεία του και δυστυχώς βγήκε αληθινός. Το έργο του μαζί και τον παιδιών παραπετάχτηκε
σε κάποια αποθήκη, νομίζω. Ένα μεγάλο αριστούργημα, έργο πολύχρωμο παιδιών με
λεπτοδουλεμένη τέχνη αγνοήθηκε και κρύφτηκε …Τι έπρεπε να γίνει; Μια βάση που
να αντέχει στη βροχή και να στηριχθούν όλα αυτά τα γράμματα …
Στο ίδιο φεστιβάλ ο Κωστής έφτιαξε επτακόσια περιστέρια από
ειδικό υλικό που αντέχει στη βροχή και κρεμάστηκαν από ψηλά στα σύρματα μιας
κληματαριάς στην παλιά Αγορά. Φωτίστηκαν
και υπήρξαν πόλος έλξης χιλιάδων επισκεπτών για φωτογράφηση και θαυμασμό. Εννοείται
πως και τούτη η δουλειά ήταν δικής του έμπνευσης και αμισθί…
Όχι, δεν γκρινιάζω για αυτό, στεναχωριέμαι για την εκτίμηση,
την αδιαφορία και το «έλα μωρέ, τώρα!»
Ξέρετε, οι Αρχάνες θα έπρεπε να συνεχίσουν να είναι πρότυπο χωριό
σε πολλά, αλλά δυστυχώς έχουν λίγο π[παραιτηθεί από αρμοδίους…
Θα έπρεπε εκείνη η Απάνω Αγορά να είναι ζωντανή…
Να έχουν δοθεί όλα τα εγκαταλειμμένα μαγαζιά σε βιοτέχνες,
καλλιτέχνες και ανθρώπους με μεράκι, να προσελκύουν τουρίστες για τα τοπικά προϊόντα,
για χίλια δυο πράγματα…
Να αναδειχτούν περισσότερο οι αρχαιολογικοί μας τόποι…
Να υπάρχει η ιστορία του Γιούχτα και διαδρομές πιο γνωστές
για πολύ περισσότερο κόσμο…
Να είναι ο «Παράδεισός » μας γνωστότερος… και πολλά άλλα!
Θα έπρεπε ο τόπος να μην διώχνει τα παιδιά του και τους
καλλιτέχνες …
Θα έπρεπε να στηρίζει όλες τις ιδέες και να αφήνει χώρο να εκφρασθούν
και να υλοποιηθούν πολλά θαύματα…
Εδώ, στις Αράχνες δεν είναι και το εργαστήριο του Μανόλη
Τζομπανάκη;
Αλλά ας γυρίσουμε στο θέμα μας!
Τι θα γίνει λοιπόν, θα συνεχίσουμε να μην βλέπουμε την κατάντια μας και να είμαστε μόνο για πανηγύρια
και δήθεν φεστιβάλ ή θα ασχοληθεί κάποιος πιο υπεύθυνα με τον τόπο;
Και προσοχή, όχι προεκλογικά θα…
Μάιος είναι ο μήνας; Πόσο κοστίζει μια κατασκευή για να
ομορφύνει μια άδεια πλατεία;
Δείτε τις φωτογραφίες για να καταλάβετε για ποιο πράγμα
μιλάμε …
Αχ, αυτός ο τόπος δεν θα αλλάξει ποτέ!
Ούτε η νοοτροπία μας!
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ στις 4 Μάϊου 2023 : Εδώ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου